گروه دانش و سلامت: رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورگفت: هم اینک جنس قدرت و امنیت نرم تغییر کرده و به همین دلیل ضرورت همکاری سازمان‌یافته بین نهادهای نظامی و I4C پیشنهاد می‌شود.

اینترنت

دکتر کرم‌پور با اشاره به اینکه امروزه بحث فرماندهی و کنترل تنها محدود به حوزه نظامی نبوده بلکه دیگر حوزه‌ها را نیز در بر می‌گیرد، تصریح کرد: هم اینک مدل‌های سنتی انقلاب‌های رنگی تغییر کرده و با امکانات ICT هر کاربر قادر به رسانه‌سازی‌ است. به همین دلیل به‌منظور حفظ امنیت ملی، امروزه حوزه I4C بیش از پیش از اهمیت برخوردار است. رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور گفت: طی 8ماه گذشته تعداد کاربران وایمکس از 50هزار نفر به 270هزار نفر افزایش یافته است. به گزارش همشهری دکتر محمد کرم پور در جریان برپایی پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل (I4C) راهبرد و توسعه ملی پایدار با اعلام این خبر افزود: هم‌اکنون 5اپراتور وایمکس در 38 نقطه کشور (31استان) فعال هستند.

وی ادامه داد: تا سال گذشته امکان پایش تنها 3 گیگا هرتز پهنای فرکانس در کشور وجود داشت که این میزان هم اینک به 40 هزار گیگا هرتز رسیده و سال آینده به 60هزار گیگا هرتز افزایش خواهد یافت. دکتر کرم‌پور از راه‌اندازی رادیو آماتوری و ساماندهی فضای نامبرینگ به‌عنوان دیگر اقدام‌های انجام شده نام برد که پیشرفت‌های آن مرهون بخش I4C است. وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران 73 درصد است، یاد آور شد: هم اینک 54میلیون تلفن همراه در ایران وجود دارد که با ورود اپراتور سوم تلفن همراه این تعداد به 110میلیون قابل افزایش است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: افزایش تعداد استفاده‌کنندگان تلفن همراه نیازمند افزایش تعداد اپراتورهاست که این امر از نظر امنیتی و اجتماعی در حوزه رگولاتوری (تنظیم مقررات) قرار دارد. وی با اشاره به واگذاری فضای بازار در حوزه I4C از سوی دولت به بخش خصوصی، یادآور شد: اپراتورهای تلفن همراه و دیگر اپراتورهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در قالب بخش رگولاتوری به فعالیت مشغولند که این نقش در حوزهI4C قرار دارد.به گفته دکتر کرم پور به‌دلیل اهمیت بخش مخابرات در انتقال اطلاعات، مخابرات به یکی از ارکان بحث فرماندهی و کنترل تبدیل شده است. وی همچنین از راه‌اندازی کارشناسی ارشد رشته رگولاتوری (تنظیم مقررات) در دانشگاه تهران خبر داد.

دکتر فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران نیز در این کنفرانس از بحران‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و بحران در حوادث پیش‌بینی نشده به‌عنوان شرایطی نام برد که نظام‌های جامعه را مختل می‌کند. وی مهم‌ترین اقدام برای مهار بحران‌ها را تصمیم‌گیری مناسب برپایه اطلاعات، داده‌ها و پردازش این اطلاعات عنوان کرد. رهبر، مدیریت بحران را از عوامل مهمی دانست که به کارگیری آن نیازمند آموزش‌های لازم است و دانشگاه‌ها می‌بایست در این زمینه نقش‌آفرینی کنند.وی برپایی این همایش را از مقدمات ضروری برای کسب این آمادگی دانست و گفت: دانشگاه‌ها کانون‌های پرورش مدیران به‌منظور مدیریت بحران‌ها هستند؛ به شرط آنکه جامعه برای مهار بحران از صاحبان اندیشه استفاده کند.پنجمین کنفرانس ملی فرماندهی و کنترل، راهبرد و توسعه ملی پایدار و نمایشگاه جانبی آن، با حضور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس دانشگاه تهران و نیز جمعی از متخصصان و صاحب‌نظران این رشته روز چهارشنبه، 2آذرماه در محل دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران آغاز به کار کرد و روز پنجشنبه به کار خود پایان داد.

کد خبر 152120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز